Monday, May 4, 2009

Manusia dan dasarnya

secara dasar nye, kite manusia tidak berubah. manusia mempunyai sifat2 asas yang semua manusia ada.

1. sifat baik
2. sifat jahat

kedua-dua nye, ada pada manusia. yang membezakan manusia adalah, ketahanan manusia mengawal kedua-dua sifat tersebut. ini dipanggil, pemikiran. kenapa? sebab bagi saya, otak manusia berfungsi sebagai "character manusia" tersebut. sekiranya otak kita yang meluluskan kehendak hati kita, maka kita akan memberi response output yg di signalkan oleh otak kita.


semalam....(gaya percakapan, semua seperti gaya percakapan filem tahun 80-an)

Roger: aku minta maaf akan kesalahan aku dlu..maafkan aku..
Katrina: Roger, aku dh maafkan kau dari dulu lagi..aku terima semua ni, dgn rela hati..aku harap, kau dpt terima semua ni sebagai dugaan supaya kita menjadi lebih tabah.
Roger: tapi Katrina, aku boleh terima..tapi, hati aku ni x boleh nk lepaskan kau..
Katrina: sejak bila kau berubah? setahu aku, kau seorang yang suka biarkan masalah kau setel dgn sendirinya..
Roger: aku x berubah Katrina..aku tetap seperti dlu..aku menjadi semakin teruk selepas aku merasakan hidup aku sudah selesa..aku lalai..aku x berupaya mengawal sifat kelalaian aku disebabkan aku x pernah merasa kepahitan hidup..sekarang, aku telah banyak berfikir..aku boleh mengawal sifat2 buruk aku..
Katrina: sejauh mana pun kawalan tu, jika kita membiarkan sifat jahat tu menjadi tabiat hidup, kita tetap di lihat sebagai jahat oleh org lain..kejayaan hidup kita, hanya diri sendiri yang menilainya..bukan atas kehendak hati yg ingin kan kejayaan kita di sanjung org...
Roger: maksud kau?
Katrina: dari mata, turun ke hati..dari hati timbul nya kehendak.otak kita berfungsi sebagai filter dan mengeluarkan action yang kita lakukan...
Roger:??? x paham...
Katrina: oh..btul..kau masih mcm dulu..still blur2...hehehehe...kau x brubah...


semenjak semalam, sampai sekarang, Roger terfikir..ape ke bende la yg dimaksud kan oleh Katrina tu..mungkin, secara general nya, maksud yang di maksudkan oleh katrina adalah ape yang aku(penulis) tuliskan ni, yg aku(penulis) nk sampaikan kat pembaca..

p/s Roger bukan penulis blog ni..

6 comments:

2ndCyllinder said...

Roger bukan secondcyllinder...

Roger: hape la kisah percintaan ko ni..bosan..kalau difilemkan, aku rase, aku x taw nk kluarkan air mate aku ni time babak2 romantik filem kisah hidup kau ni...

nadhirah said...

asking? korang break dah berape lame?

2ndCyllinder said...

Roger ke?

nadhirah said...

ha'a..mr roger.

eliza said...

utk roger...mari bercinta dgn aku...dan ko akan menjadi brtambah blur2...hehehe

2ndCyllinder said...

Bercinta again is the solution for putus cinta yer miss eliza?